مقالات


حسابداری بهای تمام شده

منظور از حسابداری صنعتی (بهای تمام شده)چیست؟

حسابداری صنعتی شاخه ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را بر عهده داشته و باتجزیهو تحلیل گزارشهاو بررسی راههای تولید روشهای تقلیل بهای تمام شده تولیدات را بیان می کند.

چگونه یک سیستم حسابداری انتخاب کنیم

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری برای سازمان، از جمله کلیدی ترین تصمیمات کسب و کار محسوب می‌شود. این راهنما ، اطلاعات لازم را برای تصمیم‌گیری در این خصوص فراهم می سازد. بسیاری از سازمان‌ها برای مدت طولانی از سیستم‌ های سنتی فعلی حسابداری خود بهره می برند. واضح است چیزی که برای مدت مدیدی استفاده شود به عادت تبدیل خواهد شد و جدا شدن از آن و پوست اندازی کاری بس دشوار خواهد شد. بعلاوه برای تغییر سیستم و یادگیری سیستم جدید ، نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی خواهد بود. سیستم جدید برای اینکه پاسخگوی نیازهای کسب و کار باشد باید با فعالیت های فعلی کسب و کار هماهنگ بوده و با نوآوری های فناوری سازگار باشد. به عبارت دیگر، در حالت ایده آل، ما نیازمند نرم افزاری هستیم که ساده و هوشمند بوده و به راحتی با اقداماتی که پیشتر در کسب و کار انجام می پذیرفت سازگار باشد.

بررسی استفاده از مبنای حسابداری تعهدی در بخش دولتی

تدوین استانداردهای دولتی با فرض غیر انتفاعی بودن فعالیت های دولت صورت می گیرد . وظیفه حسابداری دولتی، به گزارش فراغت دولت از بودجه، شرح تامین و مصرف وجوه محدود می شود و نیازی به محاسبه دقیق نتایج عملکرد و وضعیت مالی دولت نیست . اما اخیراً سیستم مالی دولتی بعضی کشورها  از جمله انگلستان، نیوزیلند و استرالیا ، قدم در راه  استفاده از مبنای تعهدی کامل گذارده است .

آیا از کاربردهای نظام جامع آماری در سازمانها آگاهی دارید؟

1-     مولد بانک های اطلاعاتی سازمان

2-     سیستم مدیریت کلان پروژه ها جهت کنترل و نظارت بر پیشرفت های مالی و عملکردی پروژه ها

3-     سیستم سالنامه الکترونیکی جهت دریافت الکترونیکی جداول سالنامه و تولید اتوماتیک آنها

4-     سیستم کنترل برنامه و بودجه جهت تدوین برنامه های آتی سازمان و مقایسه عملکرد جاری با برنامه ها و اهداف تعیین شده

مراحل اجرای ERP در سازمان

مرحله تصميم گيري براي انتخاب: اين مرحله اولين مرحله است كه در آن مديران نياز به سيستم ERP يا انتخاب يك سيستم اطلاعاتي عمومي را بررسي مي كنند.

مرحله تصميم گيري شامل: تعريف نيازمندي هاي سيستم، اهداف و فوايد آن و تجزيه و تحليل تاثير انتخاب در كسب و كار سطوح سازماني است.

مرحله اكتساب: اين مرحله شامل انتخاب محصولي است كه بهترين تناسب را با نيازمندي هاي سازمان دارد. بنابراين كمترين نياز براي سفارش يك نرم افزار ويژه سازمان را مدنظر قرار داده و در مرحله بعدي (مرحله اجرا) كمپاني مشاور نيز براي كمك انتخاب مي شود. مواردي مانند قيمت، آموزش و خدمات و نگهداري، تجزيه وتحليل شده و قراردادها بسته مي شوند. در اين مرحله مي بايست تجزيه و تحليلي درباره نرخ بازگشت سرمايه محصول انتخاب شده انجام شود

پیاده سازی و بکارگیری مدیریت ارتباط با مشتری

شاید بتوان تاریخچه ظهور مباحث مرتبط CRM را در سه دوره زیر خلاصه کرد:

الف) دوره انقلاب صنعتی (تولید دستی تا تولید انبوه): ابتکار فورد در به کارگیری روش تولید انبوه به جای روش تولید دستی، یکی از مهمترین شاخص های این دوره است. هر چند تغییر شیوه تولید باعث شد که محدوده انتخاب مشتریان از نظر مشخصه های محصول کاهش یابد (نسبت به تولیدات صنایع دستی)، اما محصولات تولید شده به روش جدید از قیمت تمام شده پایین تری برخوردار شدند. به عبارتی دیگر، در انتخاب روش تولید انبوه از سوی فورد، افزایش کارایی و صرفه اقتصادی، مهمترین اهداف پیش بینی شده بودند.

یک نرم افزار برای محاسبه بهای تمام شده باید چه قابلیت‌هایی داشته باشد؟

یکی از چالش‌های مدیران ارشد هر واحد تجاری، شناسایی بهای تمام شده کالاها یا خدمات ارائه شده توسط آن واحد است. به نحوی که بتواند او را در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان یاری دهد.

از نظر جایگاه سازمانی، این وظیفه به عهده واحدی از امور مالی سازمان به نام «حسابداری مدیریت(صنعتی)» است. حال این سوال مطرح است که این واحد چگونه می‌تواند وظیفه خود را در این خصوص به بهترین شکل ممکن انجام دهد. موفقیت این واحد به دو بخش وابسته است. بخش اول به دانش فنی و مهارت‌های تجربی در این زمینه مرتبط است چون محاسبه بهای تمام‌شده نیازمند شناسایی دقیق دوایر تولیدی و خدماتی ، محصولات و ... است

آیا شما به نرم افزار حسابداری مالی نیاز دارید ؟

 سرمایه گذاری روی نرم افزار حسابداری و مالی، یکی از بهترین تصمیماتی است که صاحب کسب و کار می تواند بگیرد، اما آیا این در مورد شما هم صدق می کند ؟ برای بعضی کسب و کارها، استفاده از نرم افزار های صفحه گسترده (نظیر Excel) و حتی روش های سنتی و دستی، نیاز آن مجموعه را برآورده می کند که البته باز هم در این گونه موارد، استفاده از نرم افزار توصیه شده و می تواند این نیاز را بهتر تامین نماید

حسابداری تعهدی

هدف اصلی استقرار سیستم حسابداری تعهدی

شفاف‌سازی حساب‌ها و ارائه گزارش‌های مالی جامع از طریق :

  محاسبه بهای تمام شده خدمات و مدیریت بر هزینه‌ها

 تهیه صورت‌های مالی تجمیعی و تلفیقی کل  و گزارش‌های عملکرد دوره‌ای