مقالات


مدیریت مالی و حسابداری داروخانه ها

علم حسابداری امروزه در تجارت جایگاه ویژه ای پیدا کرده به گونه ای که در شرکت ها از آن به عنوان قلب واحد تجاری نام برده می شود.

 

به راستی حسابداری امروز می تواند اطلاعات دقیق ،به موقع و سودمندی را به مدیران واحدهای تجاری و استفاده کنندگان ان ارائه دهد.

 

اطلاعاتی از قبیل پیش بینی جریانات نقدی اتی و هم چنین اتخاذ رویه هایی جهت بالا بردن کیفیت و کاهش هزینه ها را نام برد.

 

اگر داروخانه ها را به عنوان یک واحد در نظر بگیریم، نیاز به پیش بینی جریانات نقدی آینده  و هم چنین کاهش هزینه ها از طریق خرید به موقع و به اندازه دارو و جلوگیری از دپو و انبار دارو، هزینه های بسیاری را کاهش خواهد داد.

روش های حسابداری پیمانکاری

در روش درصد پیشرفت کار، درآمد و سود ناخالص پیمان به تناسب پیشرفت عملیات یعنی درصد پیشرفت کار شناسایی میشود.

در این روش، شناسایی سود ناخالص پیمان در هر دوره مالی، براساس پیش بینی کل مخارج و پیش بینی صورت وضعیتهایی که در طول دوره اجرای طرح تاییدخواهد شد انجام میگیرد.

چگونه می توان سابقه چک برگشتی را پاک کرد

شکایت کیفری فقط علیه صادرکننده‌ی‌ چک امکان‌پذیر است. و بنابراین، علیه سایر اشخاص، یعنی؛ ضامن و ظهرنویس، نمی‌توان اقدام به شکایت کیفری کرد.

 

چگونه می‌توان سابقه چک برگشتی را پاک کرد؟ اگر فردی چکی داشته باشد که پس از برگشت مفقود و سابقه در بانک مرکزی برای وی درج شده است، چگونه می‌تواند آن را در سابقه‌اش پاک کند؟

یکی از مشکلات حقوقی در جامعه، که خیلی از شهروندان به نوعی با آن درگیر هستند، «دعاوی مربوط به چک و چک‌های برگشتی» است.

 

 

در صورتی که، چک بنا به دلایلی، با گواهی عدم پرداخت از سوی بانک مواجه شود، دارنده‌ی‌ چک برای مطالبه‌ی وجه آن و رسیدن به حقوق خود، از «چهار طریق» می‌تواند اقدام کند:

دفتر معین چیست

دفتر معین یک دفتر کمکی می باشد که حسابهای جزء یک حساب کل را در آن نگهداری و ثبت می کنیم.

در بعضی از موسسات جریان کار به ترتیبی است که نیاز به تهیه اطلاعات تفضیلی یا جزئیات بعضی از فعالیتهای مالی می باشد . این گونه اطلاعات را نمی توان به آسانی از دفترکل استخراج نمود ، در نتیجه از دفاتری که جنبه کمکی و فرعی دارند و به نام دفتر معین خوانده می شوند ، استفاده می گردد .

حساب های معین، مجموعه حساب های کمکی یا مکمل برخی از حساب های دفتر کل هستند.

دفتر معین یک دفتر کمکی می باشد که حسابهای جزء یک حساب کل را در آن نگهداری و ثبت می کنیم.

حاکمیت شرکتی چیست و چه تأثیری بر عملکرد یک شرکت دارد؟

در بسیاری از شرکت‌ها، مدیریت شرکت را افرادی غیر از مالکان و سهامداران آن برعهده دارند. تفکیک مالکیت از مدیریت در بسیاری از شرکت‌ها سبب بروز مشکلاتی می‌شود. برای مثال، ممکن است مدیران مهارت کافی برای اداره‌ی حوزه‌ی اختیاری خود نداشته باشند یا برای خودشان امتیازها و پاداش‌های نامعقولی درنظر بگیرند که با عملکردشان همخوانی نداشته باشد. به‌همین‌دلیل، مفهوم حاکمیت شرکتی (corporate governance) به‌منظور رفع مشکلات ناشی از تفکیک مالکیت شرکت و مدیریت آن ابداع شد. در این نوشته می‌خواهیم ببینیم که حاکمیت شرکتی چیست و چه تاثیری بر عملکرد یک شرکت دارد.

کدینگ حسابداری چیست؟

حسابداران برای سهولت در کار، امکان شناسایی بهتر و سریعتر حسابها و همچنین عطف و ربط آنها به هر یک از حساب ها یک کد خاص اختصاص می دهند.

یکی از مهمترین و اصولی ترین بخش سیستم های مالی، کد بندی سرفصل های حسابداری براساس استانداردهای حسابداری می باشد، که با توجه به نوع فعالیت هر شرکت برخی از سرفصل ها متغیر می باشد. حسابداران برای سهولت در کار، امکان شناسایی بهتر و سریعتر حسابها و همچنین عطف و ربط آنها به هر یک از حساب ها یک کد خاص اختصاص می دهند.

 

تعریف صحیح و اصولی کدینگ حسابداری، مدیریت و کاربران را در امر گزارش گیری کمک خواهد نمود تا تجزیه و تحلیل اطلاعات را به خوبی انجام دهند. باید توجه داشت هر چقدر سطح حساب بالاتر باشد سیستم گزارشگیری شفاف تر خواهد شد.

 

در سیستم های حسابداری کدهایی به صورت پله ای برای شناسایی حسابها طراحی شده است که این پله ای بودن کدها امکان گسترده نمودن گزارشات و دریافت سریع و دقیق اطلاعات را با حجم عملیات بسیار کم فراهم می نماید.

عقد مضاربه چیست؟

عقد مضاربه چیست؟ عقد مضاربه از منظر قانون عملیاتی بدون ربا چگونه است؟ ارکان عقد مضاربه کدام است؟ نحوه‌ی تقسیم سود بین طرفین عقد مضاربه چگونه است؟

در این مقاله به بررسی و تشریح ارکان و انعقاد عقد مضاربه می‌پردازیم و قانون عملیات بدون ربا را بیان می‌کنیم.

حسابداری اموال و دارایی های ثابت

سیستم حسابداری اموال و داراییهای ثابت : سیستم حسابداری اموال برای مدیران واحد تولیدی و صنعتی در جهت آگاهی و نظارت بر اموال و دارایی ثابت بسیار ضروری است. می دانید چرا؟

 

 

چون برای برنامه ریزی صحیح در جهت سرمایه گذاری های سازمان ، اطلاع دقیق از اموال و تجهیزات به عنوان دارایی و سرمایه شرکاء و همچنین اطلاع از وضعیت خسارت ، نقل و انتقال و حفاظت و نگهداری ضروری و لازم است.

نحوه تحریر دفاتر قانونی

شاید قبل از اینکه بخواهید با نحوه تحریر دفاتر قانونی، آشنا شوید لازم باشد حداقل ۳ بار با دقت آیین نامه تحریر دفاتر را مطالعه نمایید. ولی این کافی نیست. شما برای حرفه ای شدن درتحریر دفاتر قانونی می بایست حداقل ۳ بار در طول کمتر از ۲ سال ترفندهای نحوه تحریر دفاتر قانونی را آموخته باشید. با این حال شما با چند بار تمرین در دفاتر  چرک نویس به خوبی قادر خواهید بود مدیریت این نوع پروژه ها را دردست بگیرید. مشکل اصلی بیشتر حسابداران و دیگر فعالان حوزه مالی عدم رعایت اصول یا گام های مهم در نحوه دفاتر قانونی است.